Akustika prostředí

(nejsem si moc jistej, jestli je překlad na 100% správnej :o( přece jenom je to článek odbornějšího ražení a moje angličtina v oblasti fyziky a akustiky trochu zaostává, proto uvítám jakékoliv vaše připomínky a komentáře, což ostatně platí pro všechny překlady)

Umístění

Lidé se neustále ptají na nejlepší mikrofony, dynamické procesory a vůbec jak dostat ten "nejlepší" zvuk bubnů. Je to velmi těžká otázka a odpověď je nejasná a složitá, protože svou velkou roli zde hraje akustika. Ale uvedu pár krátkých myšlenek, které by při práci měli celkem dobře vylepšit váš zvuk. Ostřílení zvukoví technici vědí, že absolutně největší vliv na získání dobrého zvuku bicí soupravy má akustika místnosti. Bubny (a činely) mají svoje cesty jak přenést charakteristiku místnosti. Místnost může způsobit až to, že budete nenávidět vaši jinak skvělou soupravu.

Takže potřebujeme porozumět základům. Téměř většina místností, které nejsou nijak akusticky "ošetřeny" mají nějaké frekvence které jsou výraznější než druhé. To je dáno uzly a stojatými vlnami.  Tyto uzly se v reakci budou vyskytovat na dané frekvenci znova a znova. Návrháři studií toto vědí a používají věci jako "basové lapače" na odsání "špiček" ze zvukové vlny, upravují povrchy pro absorpci a difůzi různých frekvencí, které pomáhají eliminovat problémy s uzlovými frekvencemi nebo třesoucím se echem, které můžete slyšet když tlesknete rukama (nebo udeříte paličkou na buben).

Místnosti které mají stěny navzájem rovnoběžné (kostky, kvádry) jsou vždy horší než ty, které mají každou stěnu jinak dlouhou s různými úhly. Všechny materiály mají bod, ve kterém se materiál sám o sobě vybudí/rozkmitá vlivem energie zdroje a jeho tvaru/konstrukci. Akustičtí návrháři vědí jak pracovat s těmito materiály k utlumení frekvenčních problémů jak jen to jde nebo k jejich úplnému zrušení. Bubeníci (tak jako ostatní muzikanti a zvukaři) si často neuvědomují, jak velkou to může nadělat pohromu ve zvuku a v tomto případě konkrétně ve zvuku bubnů. Basové lapače zlepší spodní konec frekvenčního spektra přeměnou nízkých frekvencí = basů na jiné frekvence spektra.

Frekvence typické pro bubny:

velký buben:
50Hz to 5.5 kHz, herda do žaludku, zvýšení o několik dB mezi 60-85Hz, plesknutí od 2.5 kHz do 5 kHz, dutý zvuk má snížení mezi 250-500Hz o několik dB, záleží na ladění. Poznámka: doporučuje se raději mít trochu "dutě" znějící buben nad jehož zvukem máte kontrolu, než velmi suchý, hodně vytlumený nebo naopak buben netlumený vůbec.

činely:
300Hz to 17 kHz; Presence 10 kHz až 14 kHz. Klasicky zvednuto o několik dB na 10 kHz a oříznuto někde mezi 50-450 Hz.

rolničky:
1.5 kHz to 17 kHz (dle perspektivy)

malý buben:
100 Hz to 12 kHz, střední frekvence na 1 kHz, utaženo na 5-6 kHz (typicky zvednutá frekvence), prásk na 8 až 10 kHz, spodky od 100 do 300 Hz a rezonance mezi 800 Hz a 2 kHz.

tomy:
většinou mají posílení o několik dB okolo 4-5.5 kHz a pak na 9-10 kHz, oříznutí kolem 500-750Hz na vysokých a středních tomech s tím, že nízké tomy jsou ošetřeny stejně, ale hlavní část je v nižší části spektra, záleží na ladění soupravy.


Teď, když jste nastudovali to výše uvedené, máte představu jaké frekvence dodají bubnu kulaté spodky a tónu hloubku a jaké problémy můžou způsobit uzly v místnosti. Takže úplně prví věc kterou musíte udělat když se vám nelíbí zvuk vašich bicích je přemístění soupravy v místnosti. Někdy zabere i posunutí o půl metru v jednom směru, tím se dostanete z místa uzlu a zvuku tím získá na vřelosti. Ve velkých otevřených studiích bude dobrý zvukař chodit s tomem po místnosti, bubnovat na něj a hledat tak místo s nejlepším zvukem, místo kde se pak postaví celá souprava.

Poznáte, že mnohdy postavení bicí soupravy do rohu místnosti dramaticky zvedne obsah basů ve zvuku soupravy (nebo to zhorší, pokud je zvuk moc zahuhlaný). K otázce blan, absolutně nejvřeleji znějící blány jsou pískované blány od Remo. Jejich pískování nevydrží tak dlouho jako u Aquarian nebo Evans, ale zvuk bude s pískovanými "Removkami" nejméně zřetelný/výrazný.

Velikost místnosti

Velikost místnosti hraje obrovskou roli v tom, jak se frekvenční vlny vyvíjení a jaký rozsah frekvenčních vln se vyvine. Malé místnosti nedovolí vzniknou hlubokým basovým vlnám, protože se jednoduše do místnosti nevejdou bez obrovského množství energie k jejich posílení. Povrch který vás obklopuje, ve spojení s příslušnými rozměry se buď rozkmitá v závislosti na rozměrech a hustotě, odrazí vlnu(ny) do opačného směru (záleží na úhlu), zastaví její další šíření průchodem přes překážku nebo určité zvukové vlny pohltí. Takže nepodceňujte vliv místnosti a umístění soupravy.