Malý buben

Ladění malého bubnu se neliší od ladění ostatních bubnů, je jen trochu komplikovanější výběrem korpusu (materiál, hloubka) a struníku. Začneme tím, jaký vliv na zvuk má materiál korpusu, protože pak lépe pochopíte různé přednosti a omezení vlastního korpusu bubnu a také to usnadní výběr blan.

Přehled materiálů:

Mosaz: velmi ostré hrany a velmi bohatý zvuk s plným/šťavnatým přezněním.
Ocel: o krok více jasnější a výraznějším zvoněním, delší doznívaní než mosaz.
Hliník (dural): čistý otevřený zvuk s jasným/pronikavým přezněním a hraje neuvěřitelně hlasitě rimshot.
Bronz: blízký příbuzný mosazi, má celkovou charakteristiku jako dřevo, umí být hlasitý a zní dobře kolem dokola celého bubnu.
Měď: blízká příbuzná hliníku – trošku teplejší/vřelejší.

Tepaný korpus: platí celková charakteristika pro daný materiál, pouze v různé míře méně resonance.
Tloušťka kovu: 1mm tlusté korpusy nemají takovou basovo-středovou rezonanci jako např. 3mm tlustý korpus.
Kovové lité bubny: velmi hlasité a rezonující díky použití speciálních činelových (zvonařských) slitin při odlévání.
Dřevěné bubny: platí stejná charakteristika jako pro ostatní bubny dle určitého dřeva. viz "Konstrukční znaky – všechny bubny"

Malý průměr znamená vyšší základní zvuk (pitch).
Hlubší buben má větší „power“, rezonanci a delší dozvuk.
Nízký/mělký korpus znamená lepší artikulaci/zřetelnost a menší "power" způsobený menší plochou bubnu.
Vybrání pod struníkem: Je to snížení styčné hrany na resonanční straně pod struníkem, aby struník dosedl těsněji na blánu.
Styčné hrany s menším úhlem než 45o nejsou závadou, jsou udělány pro dosažení jiného zvuku. U březových korpusů je populární sklon 35o, buben s ostrou hranou (menším poloměrem zaoblení) je pak ostřejší, než u ploché hrany (většího poloměru) – to je někdy navrhováno pro velký buben a tomy.

Malý buben – hrací blána

Pískováné blány a podobné věci už byly popsány v kapitole Tomy – hrací blány.  Jsou tu podobnosti s laděním tomů, ale také úplné specialitky jako je třeba EVANS Genera Snare nebo Genera Dry vented series (ventilační dírky po obvodu blány).

1.) Jednoduché tenké blány REMO Diplomat, Renaissance, FiberSkyn FD (FD extra thin), EVAN'S Genera Concert Snare, jsou pískované,  mají perfektní artikulaci, extrémní citlivost, jasnost, otevřené přeznívání (FiberSkyn je vřelejší), nejsou moc trvanlivé. Speciálně musím zmínit - Evan's Genera Concert Staccato Snare, suchá velmi artikulovaná verze patřící do skupiny „tenkých“ (thin).

2.) Jednoduché netlumené/neventilované středně tlusté blány jako REMO Ambassador, Renaissance a FiberSkyn FA, Aquarian Satin Texture Coated a EVANS G1 series, UNO 58 1000. Uno 58 je nejjasnější, FiberSkyn nejvřelejší. Víceúčelové blány, zdůrazněné přeznívání, artikulované, snesou téměř vše, snad kromě těch nejbrutálnějších řezníků. pískování od AQUARIANU je nejtrvanlivější. Specialitka je také Evan's Power Center – jednoduchá blána vyztužená nalepeným 5“ pískovaným středem (DOT), který vydrží i velmi vysoké naladění a velmi tvrdou zacházení bez toho aniž by se odlepil. (pouze pro 14“ verzi).

3.) Jednoduché tlumené nebo silné blány jako REMO Emperor, Renaissance, PowerStroke, FiberSkyn F1 a Aquarian Studio X series, Evan's Genera Batter. Zvuk je zde ve srovnání s předchozími modely více plný, přeznívání je méně výrazné, převládá vlastní zvuk úderu, dozvuk je zcela minimální. Je to dáno vždy nějakým zabudovaným tlumícím elementem.

4.) Jednoduché tlumené blány a velmi „suché“ nebo „ventilované“ blány. V této kategorii na trhu vede EVANS s modely Genera Dry, Uno 58 1000 Dry – zvuk je ostřejší, s rychlým atakem a téměř bez přeznívání. Tyto blány vyžadují citlivé ladění, zpravidla zdůrazní středy, materiál korpusu a ořízne basové frekvence.

5.) Dvojvrstvé tlumené nebo proti opotřebení ošetřené blány jako je REMO Pinstripe, Aquarian Performance II nebo Double Thin a klasická Evans G2, nebo jakékoliv jiné s nalepeným středem - mají krátký atak a s tím spojený i velmi krátký dozvuk/sustain.

6.) Dvojité silně tlumené blány s olejovou bariérou (vrstvička oleje mezi 2 vrstvami blány). Tyto blány jsou nejvíce tupé, „krabicové“, téměř úplně bez sustainu.


Malý buben – rezonanční blána

Poznámka: Samozřejmě že můžeš použít na resonanční stranu jakoukoliv blánu, ale je dobré použít resonanční blány speciálně určené pro malý buben - "Snare Side head ". Pokud použiješ něco jiného, tak je to vždy v porovnání "heavy blána" a výsledkem je nedostatek nebo dokonce úplná ztráta „snare sound“ – tedy zvuku struníku a jeho citlivost.

Tenké resonanční: blány jako REMO Diplomat Snare Side a Evan's Genera Hazy 200. Tyto blány perfektně vyzvednou reakci struníku, citlivost a prásk i při hraní „stínových“ not a víření je pak více čitelné.

Středně silné blány: blány jako REMO Ambassador, Renaissance, Aquarian Classic Clear Snare Side nebo Evan's Hazy 300. Tyto mají méně sustainu než tenké modely, zvuk je více soustředěný ne tak jasný, čitelný, oříznutý. Evan's Genera 300 a Genera Glass 300 jsou sušší, ale uchovávají si dobrou reakci struníku, zatímco Renaissance je teplejší.

Těžké/silné blány: REMO Emperor, Evan's  Hazy 500 jsou oboje velmi suché a ne zrovna čitelné. průhledné verse jsou ještě sušší. Aquarian Hi-Performance Snare Side je speciálně konstruována proti velké zátěži a opotřebení, ale má charakteristiku středně silné blány.

Malý buben – tipy a triky

- Stojan také ovlivňuje zvuk bubnu. Když usazujete malý buben do stojanu nesvírejte ho drapáky příliš pevně, ponechte možnost korpusu i ráfkům volně rezonovat.

- Když bubeník udeří silněji, prásk a hlasitost bubnu se od určité hranice již nemění, ale vnímáme změnu pouze výšky (pitch). Tento dojem způsobuje fakt, že se projevuje více hrací blána. Proto když nechcete dostat z virblu jen vysoký prásk, měli byste zkusit snímat spodní blánu.

- Pokud použijete 2 mikrofony (na hrací i rezonanční blánu) měli byste si uvědomit problém fází spojený se spodním mikrofonem. Blány vibrují navzájem ve fázi, proto když se hrací blána po úderu vzdaluje od vrchního mikrofonu, tak rezonanční blána se ke spodnímu mikrofonu přibližuje. Tato fázová změna vyžaduje elektrické přefázování spodního mikrofonu.




<<<  předchozí   obsah   další >>>